ویلچر مناسب سالمندان

سالمندان به دلیل کهولت جسم، مانند بیماران ممکن است در حرکات خود اختلال داشته باشند و به استفاده از ویلچر، نیاز پیدا کنند. انتخاب ویلچر مناسب سالمندان نقش مهمی در حرکت بهتر آنها خواهد داشت. استفاده از ویلچر می‌تواند در کنار بهتر شدن حرکت فرد، کیفیت زندگی وی را افزایش داده و آسیب کمتری به بقیه قسمت‌ها وارد کند. اگر سالمند بر اساس یک حادثه مجبور به استفاده از این وسیله شود باید میزان آسیب سنجیده شود تا ویلچر مناسب آن حالت خریداری شود.

علاوه‌بر آن پارامترهای دیگری مانند قوای جسمی، مدل ظاهری بدن، جثه سالمند، کاربرد آن در محل کار و زندگی و برنامه روزانه فرد باید در انتخاب ویلچر مدنظر قرار داده شوند. محل زندگی فرد در انتخاب ویلچر مناسب سالمندان نیز تأثیر دارد. به این صورت که باید تعیین شود که برای خانه مورد استفاده قرار می‌دهد یا برای خروج از منزل. در صورتی ‌که آسیب فرد در ناحیه دست یا پا باشد، باید در انتخاب خود مدل برقی را در اولویت قرار دهد.

فرد هنگام خرید ویلچر برقی موردنظر خود بایستی محل زندگی خود، وزن و جثه خود را بسنجد. در صورت سنگین‌ وزن بودن باید از ویلچرهای وظیفه سنگین استفاده گردد. ابعاد ویلچرها با یکدیگر تفاوت دارند، اما هر اندازه عرض صندلی بیشتر باشد راحتی فرد تضمین خواهد شد.

شایان ‌ذکر است که برای خریداری ویلچر با عرض مناسب لازم است اندازه درب خانه سنجیده شود. تا حمل‌ونقل ویلچر و انتقال آن باید به ‌راحتی انجام شود. این مورد تا جایی اهمیت دارد که بسیاری از افراد به‌جای استفاده از نوع برقی ویلچرها، صندلی‌هایی را که به ‌راحتی تا می‌شوند، خریداری می‌کنند. توانایی حرکت کردن سالمند با ویلچرش و میزان استقلال وی، از مواردی است که انتخاب ویلچر مناسب را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.

یک ویلچر استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ویژگی ویلچر استاندارد

ویژگی ویلچر مناسب سالمندان

  • قدم اول در لیست کردن ویژگی‌های تعریف شده برای هر ویلچر این است که آن را با مشخصات سالمند مذکور مطابقت دهیم. اگر راحتی سالمند برای خریدار مدنظر باشد، باید بداند که به‌ طور قطع هزینه بیشتری را خواهد پرداخت.

  • اگر ویلچر به لحاظ زمانی یک یا دو ماه نیاز باشد، قطعاً اجاره کردن آن مناسب‌تر است. محلی که ویلچر سالمند برای آن خریداری می‌شود مهم است. چرا که ویژگی‌های مناسب برای ویلچر خارج از ساختمان با داخل ساختمان تفاوت دارد.

  • برای سطوح شیب‌دار و ناهمواری‌های خارج از منزل باید از ویلچرهایی استفاده شود که بدنه محکمی داشته باشند و عاج لاستیک‌ها در وضعیت متناسبی قرار بگیرند.

  • واضح و مبرهن است که در انتخاب صندلی چرخدار باید میزان ضایعه و آسیب فرد در نظر گرفته شود. چرا که اگر سن سالمند خیلی بالاست یا میزان آسیب غیرقابل ‌جبران نیست، باید از ویلچر برقی یا سبک استفاده شود.

  • بعد از تصمیم‌گیری پزشک درباره کهولت یا آسیب‌های فرد سالمند، نکته مهم درباره انتخاب صندلی چرخدار، جثه سالمند است. ویلچرهای سنگین به‌سختی حرکت داده می‌شوند. خواه سالمند سنگین‌ وزن باشد یا سبک ‌وزن. حال‌آنکه حرکت ‌دادن یک ویلچر سنگین برای سالمندی که وزن کمی دارد، کار دشواری خواهد بود‌.

  • طبیعتاً هر اندازه پهنای ویلچر بیشتر باشد، علی‌رغم هزینه بیشتر، راحتی فرد سالمند بیش ‌از پیش تأمین می‌شود. این مورد می‌تواند استقلال وی را در حرکت تضمین نماید.

  • انتخاب یک ویلچر مناسب برای هر منزل تابعی از سایز درب آن خانه است. به صورتی که عرض آن بایستی متناسب با سایز درب انتخاب گردد.

  • اگر سالمند می‌تواند به ‌تنهایی ویلچر را حرکت دهد، ویلچر دستی انتخاب مناسبی است. اما اگر تحرک محدودی داشته باشد، بهتر است از ویلچرهای برقی استفاده کند.

  • چنانچه آسیب‌های مذکور تا حدی باشند که فرد نتواند کمترین تحرک را انجام دهد، استفاده از ویلچرهای مکانیکی ضروری خواهد بود.

ویلچر مناسب سالمندان
ویلچر مناسب سالمندان

مزایا استفاده از ویلچر برای سالمند

  • اولین مزیتی که برای ویلچرهای سالمندان به نظر می‌رسد، این است که در استقلال آنها، اختلالی ایجاد نمی‌شود. چرا که آنها در این دوره از زندگی خود بسیار حساس هستند. درنتیجه ترحم کردن را حتی در جابه‌جا شدن قبول نمی‌کنند. هر ویلچر متناسب با ویژگی‌هایی که در ساخت خود دارد می‌تواند مسئله تحرک را برای سالمند یا اطرافیان وی حل کند.

  • وزن یک ویلچر یک مشخصه مهم برای این وسیله نقلیه به شمار می‌رود. جایی که اگر ویلچر مورد نظر سبک باشد، نسبت به نمونه‌های دیگر در اولویت بوده . اصولاً وزن کم برای هر محصولی از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعتاً ویلچر نیز از این قانون مستثنی نخواهد بود.

  • امروزه در اقصی ‌نقاط جهان با وجود رشد و پیشرفتی که در صنعت ساخت ویلچر به وجود آمده. بنابراین نگرانی در زمینه انتخاب و خریداری این وسیله وجود ندارد. می‌توان با صرف کمترین انرژی، مناسب‌ترین آنها را انتخاب کرد. مقاومت ویلچرها در نوع سبک آنها بسیار بوده. صرفا وزن کم برای این ویلچرها سبب ضعف آنها در استحکام نمی‌شود.

  • بسیاری از ویلچرها در هنگام تولید شخصی‌سازی می‌شوند تا به طور کامل با ویژگی‌های سالمند تطابق پیدا کنند. تضمین استحکام در ویلچرهای سبک به دلیل استفاده از فلز تیتانیوم، الیاف کربن یا آلومینیوم سبک است. در این گروه، آن دسته از ویلچرهایی که کربنی هستند، مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد. علاوه بر این، باید گفت که ظاهر زیبا و طراحی به‌روز ویلچرهای سالمندان، توجه مخاطبین را به خود جلب کرده است.

فروش انواع واکر
♿فروشگاه تجهیزات توان بخشی ویل طب

فروشگاه تجهیزات توان بخشی ویل طب ارائه کننده انواع تجهیزات توان بخشی با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

ویلچر مناسب سالمندان

نحوه استفاده از ویلچر

دستورالعمل استفاده صحیح از ویلچرها برای هر مکانی متفاوت است. مانند زمانی که قصد دارید ویلچر را روی پله‌ها یا پیاده‌رو خیابان جابجا کنید. در اطراف ما همیشه افرادی وجود دارند که به دلایل مختلف برای جابجا شدن از ویلچر استفاده می کنند. اغلب افرادی که از ویلچرها استفاده می‌کنند، خود قادر به حرکت‌ دادن آنها خواهند بود. اما برخی از آنها مانند برخی سالمندان نمی‌توانند این کار را انجام دهند. 

  • در هنگام استفاده از ویلچرها مهم است که ترجیحاً از سطوح لغزنده شیب‌دار یا ناهموار عبور داده نشوند.
  • حرکت‌ دادن ویلچر باید با کمر صاف انجام شود و استفاده از نیروی پا و دست کفایت می‌کند. در غیر این صورت ممکن است در بلند مدت آسیب‌های کمر را به همراه داشته باشد.
  • اگر در مسیر ویلچر با مانع یا حفره کوچکی روبه‌رو شدیم باید بدانیم که باید سرعت را کم کنیم. به‌آرامی عبور کنیم تا بدین ترتیب از واژگونی یا گیر کردن ویلچر جلوگیری کرده باشیم.
  • نکته مهم در توقف ویلچر این است که باید از قفل بودن ترمزها اطمینان حاصل نمود.
نتیجه گیری

افراد سالمند و مسن، مانند بیماران، ممکن است در حرکت مشکل داشته باشند و ممکن است به دلیل افزایش سن نیاز به استفاده از ویلچر داشته باشند. انتخاب ویلچر مناسب سالمندان برای این دسته از افراد نقش مهمی در حرکت بهتر آنها خواهد داشت. استفاده از ویلچر می تواند کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد و آسیب کمتری به سایر قسمت ها وارد کند و علاوه بر آن تحرک او را بهبود بخشد. اگر سالمندی مجبور به استفاده از این وسیله بر اساس تصادف شود، برای خرید ویلچر مناسب باید میزان خسارت سنجیده شود.

علاوه بر این در انتخاب ویلچر پارامترهای دیگری مانند قدرت بدنی، فرم بدن، اندام سالمندان، استفاده از آن در کار و زندگی و کارهای روزمره باید در نظر گرفته شود. محل زندگی فرد نیز بر انتخاب ویلچر برای سالمندان تأثیر می گذارد. به این ترتیب باید مشخص شود که برای خانه استفاده می شود یا برای خروج از خانه. اگر آسیب در ناحیه بازو یا پا باشد، باید مدل برقی را در اولویت انتخاب خود قرار دهد.

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 11.05.01

9:06:48 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *