ویژگی های تشک ویلچر

ویژگی های تشک ویلچر: تشک ویلچر برای روی ویلچر برقی ، صندلی اداری، صندلی خودرو و مبل استفاده می‌گردد. تشک ویلچر همچنین برای افرادی که دارای مشکلات و محدودیت‌های مختلف هستند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تشک موجب می‌شود که از فشار بر روی کمر و ستون فقرات کاسته شود. استفاده از آن سبب می‌شود که سطح نشستن بیمار بالاتر آید. ممکن است در ابتدای کار بیمار از وجود تشک ابراز ناراحتی کند و نتواند کنترل خود را روی ویلچر حفظ کند، اما به‌مرور زمان به آن عادت می‌کند.

این محصول روی ویلچر قرار داده می‌شود.و همان‌طور که گفته شد مانع از ایجاد خستگی در نشستن‌های طولانی برای افراد می‌شود. همچنین تشک ویلچر، سطحی هموار و نرم دارد که برای صندلی خودروها و دیگر صندلی‌ها نیز قابل ‌استفاده است. این سطح نرم برای زنان بعد از زایمان و سالمندان با دردهای مفصلی بسیار کاربردی است.

یک ویلچر استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ویژگی ویلچر استاندارد 

ویژگی تشک ویلچر

به ‌طور کلی تشک ویلچر یا صندلی از تشکچه، روکش و تلمبه تشکیل شده است. این مدل تشک از سلول‌های بادی کوچکی تشکیل شده که با یک پمپ دستی خیلی ساده باد می‌شود و به موجب آن چون فضایی بین سطح ویلچر و باسن بیمار ایجاد می‌گردد، سطح نشیمن‌گاه بیمار راحت بوده و زخم نمی‌شود.تشک ویلچر می‌تواند تا وزن ۱۲۰ کیلوگرم را تحمل نماید.

طراحی و تولید این تشک‌ها بر اساس اصل فشار بوده و سلول‌های روی تشکچه در ردیف‌های منظم قرار گرفته‌اند که قابل رؤیت نیز هستند و این سلول‌ها از زیر تشکچه با یکدیگر مرتبط می‌باشند.این مرتبط بودن موجب می‌شود که اگر به یک قسمت فشار وارد شد، کم‌کم هوا از این ناحیه‌ی تحت ‌فشار به قسمت‌های دیگر انتقال یابد.

این امر موجب حرکت موضعی و گردش بهتر هوا از این نقاط می‌شود. در ضمن فشار را باید به نحوی تنظیم نمود که فشار پشت بدن بیمار موجب خوابیدن یک ‌طرف تشک نگردد. با توجه به وزن بیمار و نوع ضایعه این تنظیم هوای داخل سلول‌ها متفاوت است.

ویژگی تشک مناسب ویلچر
ویژگی تشک مناسب ویلچر

اهمیت وجود تشکچه ویلچر

وجود تشک بر روی ویلچر با توجه به موارد عنوان شده در ادامه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 انطباق بالا با بدن: تشک ویلچر با توجه به اینکه از آب، هوا، ژل و سطوح حبابی تشکیل شده است خیلی راحت با حرکات و شکل بدن منطبق می‌شود.

کنترل حرکات بیماران: این نمونه تشک ویلچر با توجه به ساختاری که دارد، با هدف‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌ مثال تشک‌هایی که شیب رو به بالا داشته باشند موجب می‌شوند که احتمال سر خوردن بیمار کاهش یابد.
همچنین تشک‌هایی که دارای سطح بالن مانند یا تخم ‌مرغی هستند. با حرکات بدن جابه‌جا می‌شوند و در نتیجه فشار وارد شده بر سطح خارجی بدن را کم می‌کنند.

کاهش تعریق: رویه تشک ویلچر یا صندلی اغلب از موادی که قابلیت جذب رطوبت را دارد تشکیل شده است. در این رویه گردش مناسب هوا و بخار به ‌خوبی انجام می‌شود و بر اساس این دو ویژگی میزان تعریق بسیار کم می‌گردد. در ضمن اگر تعریقی صورت گرفت به‌وسیله‌ی تشک جذب می‌شود.
با این وجود چون رویه تشک، عایق است. بنابراین تشک زیرین همواره خشک می‌باشد. این عایق بودن تشک ویلچر برای افرادی که اختلال در کنترل ادرار دارند بسیار کارآمد است.

پایداری و ثبات: همان‌طور که می‌دانید اغلب کاربران ویلچر افرادی هستند که برای حفظ تعادل خود روی ویلچر مشکل دارند. اکثراً به‌سختی می‌توانند تعادل خود را روی ویلچر حفظ کنند. 
با استفاده از تشک ویلچر، زمانی که بیماران می‌خواهند بدن خود را روی صندلی جابه‌جا نمایند، تشکچه نیز به همراه آن‌ها حرکت می‌کند. بر این اساس بیمار احساس ناامنی و ناخوشایندی نخواهد داشت.

کاهش فشار تحتانی: استفاده از بالشتک یا تشک‌های معمولی به ‌خاطر نرمی زیاد، به‌ راحتی تحت ‌فشار قرار گرفته و موجب تماس پوست بدن بیمار با سطح زیرین می‌گردند. اما تشک ویلچر چون مقاومت خوبی در برابر فشار دارد موجب کم شدن این فشارهای تحتانی می‌شود.

کنترل دما: با افزایش دما احتمال به وجود آمدن زخم بستر برای کاربران ویلچر بیشتر می‌شود. این زخم‌ها موجب ناراحتی و اذیت شدن فرد می‌گردد. آب و ژل موجود در تشک روی صندلی یا ویلچر موجب هدایت بهتر گرما، به خارج می‌گردد. 
همچنین تشک‌هایی که حباب دارند قادرند گرما را بیشتر در خود نگه دارند. این نمونه تشک‌ها برای افرادی که بدن سردی دارند گزینه‌ی مناسبی می‌باشد.

ویژگی تشک مناسب ویلچر
♿فروشگاه تجهیزات توان بخشی ویل طب

فروشگاه تجهیزات توان بخشی ویل طب ارائه کننده انواع تجهیزات توان بخشی با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

انواع تشکچه ویلچر

تشک ویلچر بر اساس عملکرد به انواع تشک بادی، ژله‌ای، فومی، ژلوفوم و تشک شبکه‌ای P.V.C فوم دسته‌بندی می‌شود. این تشک‌ها از نظر ارتفاع به تشک‌های 3، 7 و 10 سانتی‌متری دسته‌بندی می‌شوند. از نظر ابعاد دارای طول 46 سانتی‌متر اما با عرض‌های متفاوت 35 تا 60 سانتی‌متر تولید می‌شوند. همچنین تشک‌ها از نظر شکل به آناتومیکال، تخم مرغی و بادمجانی دسته‌بندی می‌گردند. در ادامه مطلب به شرح مختصری در مورد انواع تشک بر اساس ارتفاع می‌پردازیم:

  • تشک ویلچر 3 سانتی‌متری

این مدل تشک برای افرادی مانند رانندگان یا کارمندان که سالم هستند اما به مدت طولانی روی صندلی می‌نشینند کاربرد دارد. این محصول مانع از سستی در اندام تحتانی این افراد می‌شود.

  • تشک‌ ویلچر 7 سانتی‌متری

تشک هفت سانتی‌متری اغلب برای افرادی که قطع نخاع نیستند اما اختلالات حرکتی دارند استفاده می‌شود.

  • تشک ویلچر 10 سانتی‌متری

در این مدل چون ارتفاع زیاد است حجم بیشتری از هوا جابه‌جا گشته و بر این اساس به تنظیم گردش خون و حرکت خود عضو کمک می‌کند. اما لازم است برای استفاده از تشک دقت بیشتر داشته باشید. چون با توجه به بالا آمدن سطح نشستن بیمار و اتکا به طرفین، احتمال افتادن بیمار بیشتر می‌شود. همچنین احتمال انحراف بیمار به اطراف و به وجود آمدن دردهای مزمن و نهایتاً انحراف ستون فقرات وجود دارد.

ویژگی های تشک مناسب ویلچر
ویژگی های تشک مناسب ویلچر

شستشوی تشک ویلچر

 تشک‌ ویلچر قابل شست‌وشو بوده و برای شستن آن‌ها می‌توان از مواد شوینده و مواد ضدعفونی ‌کننده مجاز بیمارستانی استفاده نمود.

    • برای شست و شوی روکش از الکل و محلول‌های دارای کلر و وایتکس استفاده نکنید.
    • بهتر است تشک ویلچر و تیوپ‌های مربوطه با ماشین‌های لباسشویی شستشو نشوند.
    • از الکل و محلول‌های دارای کلر آزاد و پودرهای شوینده معمولی استفاده نشود.
    • همه‌ی قسمت‌های تشک و پمپ را کاملاً تمیز کرده و در مجاورت هوای آزاد خشک کنید.
    • لازم است قبل از اینکه تشک ویلچر را برای هرگونه تعمیر یا سرویس به بخش خدمات ببرید، آن را کامل تمیز و ضدعفونی کنید تا مانع از انتقال عفونت و آلودگی به مکان‌های دیگر شوید.
نتیجه گیری

ویژگی های تشکچه مناسب ویلچر : تشک ویلچر برای صندلی چرخدار، صندلی اداری، صندلی ماشین و مبل استفاده می شود. تشک ویلچر همچنین برای افرادی با مشکلات و محدودیت های مختلف استفاده می شود. این مدل تشک فشار وارده به کمر و ستون فقرات را کاهش می دهد و استفاده از آن باعث بلندتر نشستن بیمار می شود. ممکن است بیمار در ابتدای کار از تشک شکایت کند و نتواند کنترل ویلچر را حفظ کند، اما به مرور زمان به آن عادت می کند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ویلچر با کارشناسان ما در ویل طب تماس بگیرید.

🗨️ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد تجربیات و نظرات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید. 🗨️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *