ویژگی ویلچر استاندارد

معلولیت ذاتی افراد یا اکتسابی آنها در اثر تصادفات و جنگ از جمله محدودیت‌هایی بود که فرد را مبتلا را کاملاً خانه ‌نشین نموده است و از موهبت حرکت منع می‌شد. برای رفاه و آسایش این افراد از صندلی چرخ‌دار یا همان ویلچرها استفاده شد. تا در نهایت محدودیت آنها از بین برود و نعمت حرکت به آنها داده شود. امروزه خرید و استفاده از ویلچر استاندارد به یک امر بدیهی و رایج تبدیل شده است. چرا که این ابزار به معلولین کمک می‌کند تا علی‌رغم وجود محدودیت‌های حرکتی، در زندگی خود دچار مشکل نشوند. 

به طور خلاصه، ویلچرها دو دسته کلی برقی و دستی دارند که هرکدام از اجزای معینی ساخته شده‌اند. واضح و مبرهن است که امروزه با پیشرفت فناوری در حوزه درمان و توان‌بخشی، به دلیل راحتی استفاده از ویلچر برقی، کاربرد آنها متداول شده است. اجزای ویلچر‌های برقی و دستی هم تشابه دارند. و هم تفاوت که در ادامه به بررسی اجزای یک ویلچر برقی می‌پردازیم. اولین جز مهم یک ویلچر دسته‌های آن است که برای مصرف‌کننده راحتی و آسایش را فراهم خواهد کرد. میزان لطافت و نرمی این دسته‌ها، این امکان را برای فرد فراهم می‌کند که در هنگام حرکت آن را تنظیم کرده یا حتی آن را بکشد.

👨🏽‍🦼 باکیفیت ترین ها را از ما بخواهید :ویلچر دستی | ویلچر برقی👨🏽‍🦼

انواع حالت‌ دسته ویلچر استاندارد

 حالت‌های متنوعی برای دسته ویلچر در نظر گرفته شده است تا نیازهای متعدد فرد معلول را برطرف سازد. اگر دسته‌های ویلچر در حالت طول میزی قرار گرفته باشد، فرد به‌راحتی می‌تواند برای مطالعه یا نوشتن و حتی غذا خوردن در پشت میز قرار بگیرد‌؛ این دسته‌ها قابلیت تنظیم دستی دارند و می‌توان برای ایجاد فضای قرارگیری بازوها، سه‌چهارم ارتفاع صندلی را اختصاص داد.

 حالت طول کامل دسته باعث می‌شود تا از ناحیه عقب صندلی تا نشیمن صندلی، از دست‌ها مراقبت به عمل آید. ارتفاع این دسته‌ها ثابت بوده اما نوع متحرک نیز دارند. زمانی که فرد در حال حرکت است برای تسهیل این عمل، باید دسته‌ها را در وضعیت قابل چرخش قرار دهد. دلیل تسهیل حرکت در این حالت آن است که هم به سمت جلو و هم به سمت عقب می‌چرخد. یک حالت دیگر دسته‌های صندلی به نام وضعیت لوله‌ای دست‌ها، آرامش بیشتری برای فراهم می‌کند و علاوه بر قابلیت چرخیدن، می‌توان منحنی آن را به سمت پایین سوق داد. در نهایت حالت جمع‌وجور دسته‌های ویلچری به فرد این امکان را می‌دهد که منحنی داخلی آن را به بدن خود نزدیک‌تر کرده و فضای کمتری را به آن اختصاص دهد.

ویژگی های ویلچر استاندارد

🦼حتما بخوانید: تکنولوژی ویلچر‌های مدرن🦼

ویژگی های ویلچر استاندارد

زیرپایی ویلچر استاندارد

هنگام حرکت با ویلچر در هر فضایی، اگر پاهای فرد معلول را از فضای ویلچر خارج شوند، برای وی ناراحت‌کننده و غیر ایمن خواهد بود. برای رفع چنین مشکلی باید به زیرپایی‌های ویلچر دقت کرد و این نکته را در نظر گرفت که زیرپایی مذکور هم بتواند ایمنی فرد را تضمین کند و هم پشتیبانی شود. اگر فرد معلول راحتی خود را در وضعیتی می‌داند که بایستی پای خود را در سطح مستحکمی قرار دهد می‌تواند از زیره‌ها کمک بگیرد تا این نیاز را برای او رفع کنند. مطالعه اطلاعاتی که درباره زیره‌های ویلچرها موجود است، آگاهی فرد را درباره چگونگی انتخاب آن افزایش می‌دهد.

انواع حالت‌ زیرپایی ویلچر استاندارد

برای تولید و ساخت زیره‌های طرح متنوعی وجود دارد که فرد پس از مصرف آنها بتواند امنیت و آسایش خود را فراهم نماید. برای زیر‌هایی که در پایین صندلی قرار می‌گیرند، قابلیت متحرک بودن تعریف می‌کنند تا بتوان به‌راحتی آنها را تغییر داد‌. کفی‌های زیرپایی موجود در ویلچر عمدتاً از آلومینیوم و یا کامپوزیت‌های الاستیسیته ساخته می‌شوند. کاربرد آنها در ویلچرها، حفاظت و حمایت از ناحیه پاشنه تا قوزک پا خواهد بود. ویژگی‌های زیره‌ها، مواردی مانند سایز بزرگ آنهاست تا بتواند از پای معلول محافظت کند و همچنین وجود امکان تنظیم شدن برای پایه‌هاست تا بتوان در سه حالت آنها را قرارداد. در صورتی که فرد لازم می‌بیند از زیره بزرگ‌تری برای حفاظت از پای خود استفاده کند، باید از یک پلیت زیرپایی برای این کار استفاده کند. بیشترین استفاده از پلیت‌های زیرپایی برای ویلچرهای ورزشی می‌باشد که حفاظت از پاها اهمیت فراوانی دارد.

صندلی‌هایی چرخانی که برای افراد معلول به کار می‌روند، بیشتر از زیره‌ها استفاده می‌کنند. اگر فرد این حالت را ضروری می‌بیند که در حالت حرکت، پاهای خود را بالا ببرد، استفاده از زیره‌ها این نیاز را برطرف می‌کند؛ زیره سبب می‌شود مشکلاتی که به‌خاطر طول و سایز کفی به وجود آمده است، حل شود همچنین این امکان را فراهم می‌کند که در هنگام ایستادن فرد، فاصله پا با کفی بیشتر شود و در هنگام نشستن، کاهش یابد.

ویژگی های ویلچر استاندارد

کنترل درایو ویلچر استاندارد

گفتیم که استفاده از ویلچرهای برقی سهولت بیشتری دارند که در هنگام حرکت می‌توان برای آنها مسیر و جهت ایجاد کرد. کنترلر یا همان جوی استیک موجود در ویلچر، برای استقلال تعیین جهت فرد مفید واقع می‌شود. برای درایوهایی که وظیفه کنترل جهت را بر عهده دارند، نمونه‌های متعددی تعریف شده است. این درایوها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود تا درنهایت به یک انتخاب مناسب بیانجامد.

ویژگی های ویلچر استاندارد

درایو جوی استیک

 یکی از درایوهای موجود در ویلچرهای برقی، به نام جوی استیک متعارف شناخته می‌شود که اجزای آن عبارت‌اند از: کلید‌های خاموش و روشن، اندازه‌گیری کننده باتری و کنترل‌گر سرعت. با اهرمی که در ویلچرهای برقی وجود دارد می‌توان به‌راحتی مسیر و میزان سرعت دلخواه را تنظیم نمود. فناوری موجود در این اهرم سبب می‌شود با فشردن دکمه‌ها بتوان حالت‌ها و تکنیک‌های بیشتر را ارزیابی کرد. نوع دیگری از درایوها به‌صورت فشرده هستند که به آنها کامپکت می‌گویند و به‌عنوان یک عضو از دسته جوی استیک‌ها به کار می‌روند. کنترل جوی استیک کامپکت با استفاده کنترلرهایی که برای چانه در نظر گرفته شده‌اند، میسر شده است. نصب این جوی استیک بر روی یک سوپاپ چرخان انجام شده است که میزان کنترل فرد بر ویلچر را افزایش می‌دهد. برای ایجاد راحتی بیشتر در هنگام کار با جوی استیک، می‌توان بر حسب حالت دلخواه خود یک شی مانند فنجان را اضافه کرد.

کنترلر انگشتی

کنترلرهای انگشتی استفاده از ویلچرهای برقی را آسان‌تر می‌کنند به این صورت که تنها با یکی از انگشت دست می‌توان مسیر و سرعت ویلچر تنظیم کرد.

 این کنترلر در یک صفحه فرمان نصب شده است که یک روزنه در قسمت فوقانی خود دارد و می‌توان در هرجایی که استفاده از آن راحت‌تر باشد، نصب نمود. اصول این کنترلر مانند یک جوی استیک عادی می‌باشد با این تفاوت که عمل کنترل به‌جای دسته‌ها از صفحه فرمان انجام خواهد شد. یک کنترلر که فرمان از قسمت سر می‌گیرد، به فرد معلول این اجازه را می‌دهد که با قسمت سر، به تنظیم ویلچر خود بپردازد. این امکان برای معلولانی که فلج چهار اندام هستند، مفید واقع می‌شود. صفحه فرمان این کنترلر در قسمت پشت سر قرار گرفته که به یک‌پایه می‌شود و توسط این پایه و به کمک سر می‌توان جهت را تنظیم نمود.

ویژگی های ویلچر استاندارد
ویژگی های ویلچر استاندارد

کنترلر لمسی

کنترل‌گرهای لمسی می‌توانند تنها با لمس انگشت تنظیمات جدید بگیرند. این کنترلر با نوع انگشتی تفاوت دارد چرا که نوع انگشتی به تعدادی دکمه محدود می‌شود و این نمونه لمسی، یک صفحه با همان ویژگی دارد. صفحه لمسی این ویلچرها به‌راحتی قابل هدایت خواهد بود.

سایر کنترلرها

 برای افرادی که فلج پاراپلژیک هستند و نمی‌توانند از اندام چهارگانه حرکتی خود استفاده کنند، کنترلرهایی به نام  sip & puff  ابداع شده است که با نیروی خاصی کار می‌کند. 

این وسیله برای تکمیل کارایی خود به انرژی موجود در قفسه سینه نیازمند است به این صورت که تنظیمات به‌تناسب میزان دم و بازدم در آن صورت می‌گیرد. نوع دیگری از کنترل‌کننده‌ها به نام صفحات ویفری در یک قطعه شبیه سینی قرار می‌گیرند و قابل انتقال خواهند بود. این حالت به فرد کمک می‌کند تا با استفاده از کلید، قسمت خودکار ویلچر را تحت کنترل خود درآورد. اگر فردی فقط از ناحیه پا آسیب‌دیده است می‌تواند با دست‌ها از این صفحه استفاده نماید. کنترل این دستگاه به طور مداوم باید انجام شود که این کار نیاز به جوی استیک خواهد داشت. یک قابلیت به نام سوئیچ نزدیک درایو به مصرف‌کننده ویلچر این اجازه را می‌دهد که همه گزینه‌های مناسب را برای در اختیار داشتن ویلچر خود استفاده کند و اعضای بدن را با استفاده از آن تنظیم نمایند. هر فرد می‌تواند پای خود را در حالتی که در آن راحت‌تر است، قرار دهد و به‌راحتی آن را منقبض یا منبسط کند. اغلب افراد پای خود را در یک مکان دسترسی نزدیک‌تر قرار می‌دهند.

ویژگی های ویلچر استاندارد

قاب آلومینیومی ویلچر استاندارد

شکل ظاهری و ساختمان اصلی هر ویلچر به قسمت قاب آن وابسته است که می‌تواند عملکرد اصلی ابزار را تحت کنترل خود درآورد. برای ساخت قاب اغلب از فلزات استفاده می‌کنند تا هزینه‌های تولید ویلچر کاهش یابد. یک ویلچر که از فلز آلومینیوم برای قاب‌های خود استفاده می‌کند، به لحاظ وزنی سبک‌تر است اما به لحاظ قیمت، گران‌تر خواهد بود. علاوه بر آلومینیوم از فلزات دیگری مانند کربن و تیتانیوم می‌توان کاهش وزن صندلی چرخ‌دار استفاده کرد. این مواد اغلب برای ویلچرهای ثابت استفاده می‌شوند و از مواد دیگر گران‌تر خواهند بود. قاب یک ویلچر می‌تواند ایستا یا متحرک و به شکل تاشو باشد.

 ویلچر‌هایی که از قاب ایستا ساخته شده‌اند در هنگام حرکت به نیروی بیشتری برای جابه‌جا شدن نیاز دارند حال‌آنکه قاب‌های تاشو به این حد انرژی نیاز ندارند. هر دو نوع قاب‌ها معایب و مزایایی دارند که انتخاب را به خریدار واگذار می‌کند. انتخاب اینکه قاب ویلچر مذکور به چه صورت باشد از مؤلفه‌هایی مانند شرایط مصرف‌کننده و محل زندگی فرد تأثیر می‌پذیرد. 

دسترسی به قاب‌های آلومینیومی به دلیل رایج بودن، گسترده است و برای کسانی که می‌خواهند از ویلچر نوردا استفاده کنند، اغلب همین گزینه را برمی‌گزینند.

موتور الکتریکی ویلچر استاندارد

جاروبک یکی از اجزای یک موتور برقی در ویلچرهای الکتریکی است که بدون وجود آنها نیز، آن موتور قابل‌استفاده خواهد بود. یک منبع تغذیه الکتریکی برای موتورهای برقی وجود دارد که با وجود قابلیت سوئیچینگ شدن می‌توان، سیگنال‌های یکنواخت برای آن تولید کرد و آن را به راه انداخت. موتورهایی که در اجزای اصلی از یک جاروبک استفاده نمی‌کنند، جابه‌جایی آسان‌تری دارند که همین امر سبب به‌وجودآمدن مزایایی گردیده است. 

مزایایی مانند عدم تولید آلودگی صوتی، میزان اطمینان بالاتر، افزایش پتانسیل گشتاوری در هر وزن و وات و طول عمر بسیار بالا مواردی هستند که موتور بدون جاروبک را مرجح می‌کنند. در حالتی که منابع تغذیه برقی برای موتورها در دسترس نباشد، می‌توان از باتری‌ها و امکان شارژی شدن ویلچر بهره برد. نوعی از باتری‌ها به نام باتری لیتیوم یون سبک، قبل از نیاز پیداکردن به یک منبع تغذیه، برای موتور مفید واقع می‌شوند. 

ویژگی‌های این باتری عبارت‌اند از: وزن کمتر نسبت به انواع دیگر، انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های سرب دارند تولید می‌کند و میزان Decharge شدن آن کمتر است. نیروی موجود در باتری لیتیومی می‌تواند برای مسافرت‌های طولانی‌تر کافی باشد. یک نمونه از باتری‌های لیتیوم یون سبک در خطوط kd smart chair مورد تأیید قرار گرفته است که می‌تواند سرعت و کارایی صندلی چرخ‌دار افزایش داده و دوام آن را تضمین کند.

ویژگی های ویلچر استاندارد

روکش صندلی ویلچر استاندارد

جنس هر ویلچر تعیین می‌کند که جایگاه نشیمن آن به چه صورت باشد؛ برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی اعم از انواع زخم بستر، صندلی و روکش‌های آن را از ژل فوم و هوا می‌سازند. بالش‌هایی که در قسمت پشتی صندلی قرار می‌گیرند نیز ممکن است از جنس فوم ساخته شده باشند. در ویلچرهای برقی این قسمت را نیز می‌توان مانند سایر اجزا به طور دلخواه تغییر داد. پس از تنظیم پشتی صندلی به حالت خمیده یا خوابیده که قابل به تعویض به اشکال دیگر می‌باشد، درمی‌آید. قسمت صندلی و روکش‌های آن از رایج‌ترین لوازم جانبی هستند که در فروشگاه‌های لوازم طبی عرضه می‌شوند.

 همان گونه که گفتیم اغلب صندلی‌هایی که پشتی‌های قابل تعویض دارند از موادی مانند ژل و فوم برای تولید استفاده کرده‌اند. ثبات و دوام این متریال برای صندلی‌ها و روکش آن مفید واقع خواهد شد. پس از خریداری روکش‌های از جنس فوم یا ژل می‌توان آن را به‌راحتی از صندلی جدا نمود و آن را شست.

 پوشش‌هایی که عایق آب هستند مانند وینیل در زمان شستشو آسیب نمی‌بینند. علاوه بر موارد گفته شده می‌توان طرح و رنگ صندلی و روکش‌های آن را به‌عنوان زیبایی ویلچر در نظر گرفت و رنگ آن را مطابق باسلیقه خود انتخاب کرد. اغلب روکش‌های صندلی به‌صورت دو عملی و شیک‌ترین حالت ممکن ساخته می‌شوند.

چرخ‌ ویلچر استاندارد

یکی از مواردی که در هنگام خرید ویلچر باید در نظر گرفته شود، لاستیک‌های صندلی چرخ‌دار هستند. قابلیت تعویض و تعمیر برای این لاستیک‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر فرد ممکن است لاستیک‌هایی انتخاب کند که دوام بالایی داشته باشد و در زمان کوتاهی نیاز به تعمیرات با کف نداشته باشد. برای جلوگیری از انتخاب غلط باید گفت که متریال سازنده برخی از لاستیک‌ها پلی‌اورتان می‌باشد که روزنه‌هایی دارد و مشکلات خاصی برای فرد تولید نمی‌کند. اگر فرد از ویلچرهایی استفاده می‌کند که ساده هستند باید میزان نیروی بازوی در آنها در نظر گرفت و لاستیک متناسب با آن را خریداری کرد.

 یک ویلچر برقی می‌تواند آن میزان از استقلال که چرخ‌های ساده ندارند را به فرد معلول اعطا کند و اعتمادبه‌نفس وی را افزایش دهد. این امکان وجود دارد که ویلچرهای برقی قیمت بالاتری داشته باشند اما مقرون‌به‌صرفه هستند و علاوه بر مزایای گفته شده استفاده از آنها با سهولت انجام می‌گیرد. 

هر ویلچر برقی با وجود ویژگی‌های مانند موتورهای برقی قدرتمند، حالت‌های منعطف برای تنظیم شدن، ایجاد تنظیمات دلخواه، لاستیک‌ها و روکش‌های مقاوم و باتری‌های لیتیوم یون سبک یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌رود؛ این ویلچر‌ها در کوتاه‌ترین مدت کیفیت زندگی فرد معلول را در بهترین درجه آن قرار می‌دهند.  

ویژگی های ویلچر استاندارد
نتیجه گیری

در نهایت برای خرید یک ویلچر استاندارد باید به استاندارد بودن دسته ها، زیرپایی، کنترل درایو، قاب آلمینیومی،موتور الکتریکی، روکش صندلی وچرخ های ویلچر توجه کرد و با دقت این موارد رو برسی کرده و بعد اقدام به خرید نمود.

💬امیدواریم این مقاله به سوال‌های شما پاسخ کافی داده باشد تجربیات و نظرات خود را در خصوص ویژگی های ویلچر استاندارد با ما به اشتراک بگذارید.💬

به روزرسانی: 11/10/00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *